Lee (původně Lido) Iacocca, syn italského přistěhovalce, ctižádostivý dravý a houževnatý manažer, zaujal celou USA i další svět tím, jak se dokázal vyšplhat až na vrchol Fordovy pyramidy.
Jeho kniha „Iacocca,vlastní životopis“ se stala největším bestsellerem všech dob. Autor se ukazuje ve světle dělného šéfa bez ceremonií. Jeho hlavní výzbrojí je bezmezná snaha vyniknout,zdravý rozum a intuice.
I.Iacocca vyrostl v automobilovém průmyslu, kde udělal kariéru, a nic jiného než auta dělat nechtěl. Nepatří k těm, kdo obdivují ředitele-všeuměly, kteří by mohli stejně řídit automobilku, obchodní dům nebo třeba banku.Znalost řízené věci je mu předpokladem znalosti jejího řízení.
Než se stal ředitelem prodával auta.Vymýšlel různé kampaně, jak napomoci k prodeji, obracel na sebe pozornost, až se vyšvihl mezi nejlepší. Ale prodávat auta nebral jako pouze obchodnické umění. Naučil se chápat zákazníka, představoval si spolu s ním, oč mu jde, když si pořizuje automobil. Jeho klíčovým úspěchem je stvoření mustanga, vozu, který ovládl trh a vynesl obrovský zisk.
Příběh mustanga
Příběh mustanga je sám o sobě poučný. L.Iacocca líčí společenskou atmosféru oné doby: “ Stále jsme si pohrávali s novými myšlenkami, ověřovali jsme modely na zkušební dráze. Byli jsme mladí a vzpurní. Sami jsme se cítili jako umělci, chtěli jsme vytvářet mistrovská díla, jaká svět dosud nespatřil. V roce 1960 vládla optimistická nálada.S J.F.Kennedym v Bílém domě vál svěží vítr po celé zemi.Výrazný rozdíl mezi novou dekádou a padesátými léty, mezi Johnem Kennedym a Dwightem Eisenhowerem se dal shrnout do jediného slova – mládí.“
Jako odraz obecné nálady měl být nový ford také „mladý“. Vůz sportovního vzhledu s dlouhým předkem, nízko posazenou kabinou, výkonný, rychlý, ale zároveň komfortní, s mnoha volitelnými doplňky, a také přístupný kapse mladého pokolení.
Největší úsilí zabrala koncepční práce vrchního vedení. Jakmile vykrystalizovala, pozvali odborníky a dávali představě tvar. Zvolili si i konečné datum:u příležitosti Světové výstavy. Zůstalo jim něco přes dva roky. Aby práce byla dokončena v potřebné dokonalosti a v krátké době, zavedlo vedení soutěž mezi konstruktéry, chválilo a opravovalo, vyplácelo prémie. Nový vůz se stal společnou záležitostí. Nakonec vznikl spor o jméno, prosadil se divoký kůň, mustang. Úspěch korunovala prodejní cena, její hranice byla předem ověřena na 2500 USD, vyšla však na 2368 USD. Vůz byl uveden na trh okázale za doprovodu velké reklamy. Prodával se rychle,za rok 419 000 ks. Kupující si v průměru objednávali navíc doplňky za 1000 USD. Za první dva roky vynesl mustang zisk 1,1 mld USD. Iacocca,strůjce mustangu se stal proslulým.
Znovu svoji proslulost potvrdil, když uvedl na trh přepychový vůz Mark III, jehož se prodalo víc než Cadillacu Eldorado, šampiona GM.
Na každém prodaném vozu byl zisk 2000 USD. Šef H.Ford II.měl v oblibě velké vozy a to ne pro jejich mohutnost a impozantní vzhled, ale podle svého hesla:Velký vůz – velký zisk.
Jako manažer se L.Iacocca ukázal dvakrát v nejlepším světle. nejprve, když vydělával pro Forda, a potom, když vytáhl z bláta Chryslera. Pozice Chryslera,měřeno utrpěnou ztrátou, byl největší průmyslový krach.
Jeho manažerské názory jsou směsí zdravého rozumu a osobní intuice.
Zásady Iacoccovy tvůrčí práce:
– na začátku kritický rozbor trhu i vlastní výroby
– následuje koncepční práce.
V automobilovém průmyslu koncepční práce znamená určení pro koho bude vůz, jakému životnímu stylu má odpovídat, dokdy musí vyjít z výrobního pásu, aby nepromeškal vhodnou chvíli, kolik má stát a kolik bude potřeba investovat do přestavby výroby.
To nemůže udělat nikdo jiný lépe než vrcholové vedení, jeho práce je nezastupitelná. Ostatní záleží na tom, jakými odborníky se dokáže vedení obklopit.
Co je jedním slovem vlastnost, která dělá z pracovníka dobrého manažera?
Iacocca odpovídá: Je to rozhodnost. Manažeři se teď obalují technikou, dostávají množství informací, ale nevědí, co s nimi. Mohu jednat podle své intuice, ale jen když jsou mé úvahy podepřeny fakty. Je ale třeba se neutopit se v nich a rozhodnout se, aktivně jednat, a to včas, nenechat si ujít příležitost: Život, to je problém dělat všechno ve správný čas.
V každém byznysu může nastat situace jeho poklesu, která může velmi znepříjemnit podnikatelskou činnost, popřípadě ji i zcela zlikvidovat. Jinými slovy, každý podnikatelský subjekt se může v průběhu výkonu své činnosti dostat do různých problémů. Některé společnosti se s nimi dokáží i vypořádat samovolně, a ostatní dokonce jen prostřednictvím pomoci odborníků, jakými jsou různé firmy, které se zabývají likvidací sro. Tyto firmy patří mezi největší odborníky v dané problematice a zaručeně každému pomohou.
Nejnovější komentáře