Pojem konflikt

Konflikty se odehrávají v rovině vztahů, tj. kdy se do diskuse na věcné úrovni vstupují osobní vztahy jednotlivých účastníků a dochází k napětí na emocionální úrovni. Vznikají buď z určité zásadní události, kdy dojde k zasažení zájmu skupiny, nebo pozvolna postupem času. Živnou půdou pro vleklé konflikty je prostředí, ve kterém je negativně pohlíženo na otevřenou neshodu názorů, kdy jsou potlačovány do pozadí. Konflikty mají svůj vývoj, otevřené agresi či hádkám předchází určité napětí, které se projevuje řadou varovných signálů. Soupeři si skáčou při diskusi do řeči, vyjadřují se odmítavě, obviňují se, vznášejí ironické poznámky. Pokles týmového ducha lze rovněž sledovat na zvýšení výskytu třenic a rezignovaného chování (ztráta motivace).

Při řešení konfliktu je nutné nalézt jeho příčinu, důvod. Základní komplexy příčin lze roztřídit na čtyři skupiny:

  • osobní problémy člena týmu se odráží na dalších členech
  • dva či více pracovníků hledají kvůli svému problému podporu u stejně smýšlejících členů
  • vznik koalic hrozících rozbitím skupin
  • problémy mezi skupinami zatěžují celý tým

Vývoj konfliktu je možné rozdělit na pět fází, přičemž v každé jeho fázi je možné učinit kroky, jenž mohou vznikající konflikt otupit:

  1. Vznik napětí – udržet strany v kontaktu, zdůraznit, že odlišnost v názorech nejsou na škodu.
  2. Polarizace členů – přimět soupeře k rozhovoru
  3. Konfrontace – provést samostatné rozhovory s protivníky, zjistit důvody pro jejich postoj
  4. Vznik koalic – otevřeně oznámit celé skupině, že konflikt je neproduktivní a požadovat jeho konec
  5. Otevřený konflikt – vyřešit konflikt s ohledem na zájmy stran, na základě kompromisů, odpoutání se od osobních nevraživostí