Digitální (elektronický) podpis slouží k prokázání původu zprávy. Banka každý vydaný dokument, u kterého to má smysl, na vyžádání digitálně podepíše. Klient má tak jistotu, že zpráva pochází skutečně z banky. Samozřejmě to platí i opačně. Princip digitálního podepisování je podobný asymetrickému šifrování, pouze se zde otočí role veřejného a soukromého klíče. Digitální podpis je změť znaků, která je jedinečná pro podepisovanou zprávu a daný soukromý klíč.

Certifikát

Další způsob zabezpečení představuje certifikát, který banka klientovi vygeneruje. Klient nejdříve vyplní žádost o certifikát, na základě kterého banka sepíše smlouvu a klientovi následně daný certifikát vygeneruje. Klient si potom daný certifikát stáhne a uloží do počítače. Když se bude chtít přihlašovat z různých počítačů, certifikát uloží na disketu či jiné výměnné médium. Přihlášení probíhá přes Internet pomocí certifikátu a hesla.

Elektronická pošta v bankovnictví

Elektronická pošta je považována spíše jako doplněk internetu. Nevyužívá se pro provádění běžných transakcí, ale má velké uplatnění při řešení problémů a reklamací a při hromadné komunikaci generované bankou (výpisy z účtu, informace o došlých platbách, nabídka nových produktů apod.). Náklady na informování zákazníků tímto médiem jsou několikanásobně nižší a rychlejší než klasická pošta, takže v konečném důsledku ušetří klient, který stejně všechny náklady nakonec hradí prostřednictvím poplatků.

PDA Banking

Pomocí kapesního počítače (PDA – Personal Digital Assistent) může klient zadávat platební příkazy, samozřejmostí je zjišťování stavu konta, zobrazování historie účtu a řada dalších operací. Nezbytností je mít kapesní PDA počítač, který je napojen na Internet. Výhodou je velká mobilita. K autentizaci a certifikaci tohoto druhu bankovnictví se využívá elektronický klíč.

Funkčnost PDA bankingu se však nedá srovnat s bankovnictvím internetovým. Pokrývá totiž ty nejběžnější služby a další jsou většinou pro PDA nevhodné (například z důvodu velikosti formuláře). PDA banking je ale službou, která jistě osloví běžné uživatele kapesního počítače. Jde o další kanál komunikace s bankou. Přestože rozšíření PDA zařízení zdaleka nedosahuje možností ostatních komunikačních přístrojů, je možnost obsluhy účtu kapesním počítačem jistě přínosem. Pro potřeby komunikace velkého podniku s bankou, je tato forma méně výhodná.

Samoobslužná zóna

Základními službami jsou výběr hotovosti, přístup k informacím o bankovních produktech, úrokových sazbách, zadávání příkazů k platbám, skládání hotovostí, případně v místech s větším výskytem turistů směnárenský

automat. Pro přístup do prostoru samoobslužné zóny se využívá platební karta příslušné banky, pro provádění operací platební karta v kombinaci s heslem. Samoobslužné zóny jsou obvykle v provozu 24 hodin denně a jejich prostřednictvím lze provádět většinu běžných pasivních i aktivních operací. Značnou nevýhodou samoobslužné zóny je, že klient musí dojít na určité místo, stejně jako by šel do banky. Podnik může tento způsob využívat pro zadávání příkazů písemnou formou na přiložených formulářích u sběrného místa, samoobslužné zóny.

Určité nástroje platebního styku mají i u nás svou historii, jiné jsou zavedeny pouze ve větších městech či obchodních komplexech a s jejich rozšiřováním se počítá. Přímé či elektronické bankovnictví znamená podstatné urychlení nákupních operací a v důsledku toho i bankovních převodů. Přispělo ke zvýšení efektivnosti bankovních služeb. V současné době jsou vyvíjeny systémy umožňující vysokou bezpečnost převodů peněz typu Digicash (digitální peníze). Je zřejmé, že vývoj v oblasti moderních platebních nástrojů stále pokračuje a že lze očekávat další a další novinky.