V České republice je přibližně dva a půl milionů podnikatelských subjektů, od malých živnostníků po velké nadnárodní společnosti. Všechny tyto firmy se budou muset na zavedení eura dobře připravit. Budou muset vyhodnotit účelnost vynaložených prostředků a zvolit by přitom měly takové postupy, které budou maximalizovat přínosy pro své firmy. Vzhledem k vysoké rozmanitosti se rozsah a intenzita příprav na zavedení eura bude mezi podniky lišit, nicméně za klíčové faktory lze označit velikost podniku a činnost podnikání (Národní koordinační skupina pro zavedení eura v České republice, 2008b).

Zavedení nové měny bude od podniků vyžadovat provedení celé řady nezbytných změn. Proto již první verze Národní plánu zavedení eura obsahuje základní poznatky k této problematice a snaží se nastínit dopady zavedení eura na podnikatele a navrhnout možná řešení. Nejpodrobněji se problematice eura z pohledu podniků věnuje ta část, která konkretizuje úkoly pro nefinanční sektor a ochranu spotřebitele.

Zavedení eura ověří řídící schopnosti každého podniku. Proto se doporučuje, aby si každý podnik určil svého pana či paní euro jako odpovědnou osobu za koordinaci příprav i za vlastní přechod na euro. Tato osoba by se měla podrobně seznámit se všemi aspekty zavádění eura. Ve spolupráci se všemi řídícími složkami podniku by měla vytipovat činnosti, které budou muset být v souvislosti s eurem upraveny. Všechna zjištění by pak měla být zapracována do plánu zavedení eura.

Právní instrumenty

Podnik musí zvážit, zda si přechod na euro vyžádá úpravu dokumentů potřebných pro podnikatelskou činnost či jak se tato změna projeví ve sjednaných smlouvách (Czesaný, 1998). Nicméně jedním z hlavních principů zavedení eura v České republice je princip právní jistoty, který znamená, že všechny uzavřené smlouvy (hypoteční, pojistné, nájemní a další), které obsahují údaje v českých korunách, zůstanou po zavedení eura nadále v platnosti, pouze se podle přesných pravidel přepočtou korunové částky na eurové. Již existující smlouvy proto nebude třeba měnit, u nově uzavíraných smluv bude žádoucí zvážit úpravu jejich formální stránky.

Hotovostní peníze

Je-li firma v přímém kontaktu s drobnými odběrateli, což platí zejména pro maloobchod, bude muset zvážit rozsah předzásobení eurem. Komerční banky poskytnou eurobankovky a euromince podnikovému sektoru jeden měsíc před zavedením eura, podle předem uzavřené objednávky specifikující požadovaný objem a strukturu hotovosti. S odhadem optimálního množství eurové hotovosti podnikatelům pomohou komerční banky a další zodpovědné instituce, např. Hospodářská komora.

Zkušenosti ze zemí, které již euro zavedly, naznačují, že v maloobchodě mohou být požadavky na hotovost v prvních dnech po zavedení eura 3 až 5 krát větší oproti normálnímu stavu.