Pro úplnost je zde uvedeno shrnutí významu přijetí eura pro občany a spotřebitele.

Zavedení eura v České republice proběhne k 1. lednu, kdy euro nahradí českou korunu jak v hotovostním tak i bezhotovostním platebním styku ve stejném okamžiku (scénář jednorázového přechodu na euro, tzv. Big bang). O roku, kdy k tomuto kroku dojde, ještě není rozhodnuto a rozhodne o něm vláda ČR. Přibližně šest měsíců před tímto dnem bude oznámen oficiální přepočítací koeficient (Národní koordinační skupina, 2008).

Proces zavedení eura v žádném případě nesmí způsobit újmu občanům, proto vládou schválený Národní plán definuje princip nepoškození občana, který stanoví, že poplatky občanů státu a daně se zaokrouhlí směrem dolů, vratky daní a platby státu občanům se zaokrouhlí nahoru.

Pro zachování jistoty občanů obsahuje Národní plán rovněž princip kontinuity právních nástrojů, který znamená, že zavedení eura nesmí ovlivnit platnost právních nástrojů, kterými se rozumí právní předpisy, rozhodnutí soudů a správních orgánů, smlouvy, jednostranné právní akty, platební nástroje jiné než bankovky a mince a ostatní dokumenty a nástroje mající právní účinek. Zavedení eura nemění obsah závazků a neopravňuje žádnou ze stran právního vztahu k jakýmkoli jednostranným změnám nebo ukončení tohoto vztahu. Tento princip zajišťuje právní jistotu.

Zavedení eura

Zavedení eura bude pro všechny občany a spotřebitele především znamenat nutnost zvyknout si na novou měnu. České bankovky a mince nahradí eurobankovky (5, 10, 20, 50, 100, 200 a 500 eur) a euromince (v nominální hodnotě 1 a 2 eura, 50, 20, 10, 5 centů, 2 a 1 cent) (Národní koordinační skupina pro zavedení eura v České republice, 2008b).

Pro snazší přivyknutí si na částky za zboží a služby uváděné v nové měně budou všechny peněžité částky uváděny jak v českých korunách, tak i v eurech. Týká se to cen za zboží a služby, účtenek, ale i výpisů z bankovních účtů a mzdových listů.

Jedním z nejdiskutovanějších aspektů zavedení eura je z pohledu spotřebitelů jednorázové zvýšení cen, respektive pocit občanů, že byli při zavedení eura poškozeni. Zkušenosti 12 států, které zavedly euro ve formě bankovek a mincí v roce 2002, ukazují, že spotřebitelé měli pocit, že se ceny nadměrně zvýšily, což se ve skutečnosti plně nepotvrdilo. Zavedení eura z ekonomického pohledu nepředstavuje důvod ke zvýšení cen a podíl zavedení eura na celkové inflaci eurozóny představoval pouze 0,09 – 0,28 % na celkové inflaci 2,5 % (Národní koordinační skupina pro zavedení eura v České republice, 2008c).

K zabránění vzniku a rozšíření pocitu spotřebitelů o významném zvýšení cen v souvislosti se zavedením eura budou připravena opatření, která by jim měla umožnit porovnat si ceny v korunách a eurech. Jde o následující opatření (Národní koordinační skupina pro zavedení eura v České republice, 2008a):

  • duální označování cen,
  • sledování cen,
  • etický kodex – listina na dobrovolné bázi, v níž se konkrétní obchodník zaváže, že nevyužije zavedení eura a s tím související přepočet ceny z korun na eura k neodůvodněnému zvýšení cen. Na základě tohoto závazku umístí na viditelné místo ve své prodejně logo, které bude všem zákazníkům symbolizovat jeho závazek,
  • černá listina – seznam uvádějící ty podnikatelské subjekty, které využily zavedení eura k neopodstatněnému nadměrnému zvýšení cen poskytovaného zboží a služeb,
  • bezplatná telefonní linka, na kterou budou moci všichni občané adresovat své podezření o špatném přepočtení ceny, eventuálně o nadměrném zvýšení ceny.